Giovanni Pierluigi da Palestrina
Giovanni Pierluigi da Palestrina. Lithograph (1828) by Henri-Joseph Hesse (1781-1849).
Giovanni Pierluigi da Palestrina * wahrscheinlich 1525 in Palestrina, Region Latium; † 2.02.1594 in Rom italienischer Komponist der Renaissance bekannt für seine Kirchenmusikalischen Werke.430 Als Kind sang er bei den Pueri Corales S. Maria Maggiore Rom.518
Werke: |
- Gesamtausgaben
- Pierluigi Palestrinas Werke, 33 Bände, Leipzig ohne Jahreszahl [1862–1907]
- Le opere complete di Giovanni Perluigi da Palestrina, 35 Bände, Rom 1939–1999
- Messen, Individualdrucke
- „Missarum liber primus“, Rom 1554
- „Missarum liber secundus“, Rom 1567
- „Missarum liber tertius“, Rom 1570
- „Missarum cum quatuor et quinque vocibus, liber quartus“, Venedig 1582
- „Missarum liber quintus quatuor, quinque, ac sex vocibus concinendarum“, Rom 1590
- „Missarum cum quatuor vocibus, liber primus“, Venedig 1590
- "Missa Iste confessor"
- „Missae quinque, quatuor ac quinque vocibus concinendae […] liber sextus“, Rom 1594
- „Missae quinque, quatuor ac quinque vocibus concinendae […] liber septimus“, Rom 1594
- „Missarum cum quatuor, quinque & sex vocibus, liber octavus“, Venedig 1599
- „Missarum cum quatuor, quinque & sex vocibus, liber nonus“, Venedig 1599
- „Missarum cum quatuor, quinque & sex vocibus, liber decimus“, Venedig 1600
- „Missarum cum quatuor, quinque & sex vocibus, liber undecimus“, Venedig 1600
- „Missarum cum quatuor, quinque & sex vocibus, liber duodecimus“, Venedig 1601
- „Missae quattuor octonis vocibus concinendae“, Venedig 1601
(insgesamt 113 Messen in 14 Büchern)
- Magnificat-Individualdruck
- „Magnificat octo tonum. Liber primus […] nunc recens in lucem editus“, Rom 1591
- Magnificat-Zyklen
- 8 Magnificat toni I–VIII zu vier Stimmen, Vertonung ungerade Strophen und 8 Magnificat toni I–VIII zu vier Stimmen, Vertonung gerade Strophen, 1591
- 8 Magnificat toni I–VIII zu vier Stimmen, Vertonung gerade Strophen
- 8 Magnificat toni I–VIII zu fünf bis sechs Stimmen, Vertonung gerade Strophen
- Magnificat-Einzelwerke
- Magnificat quarti toni zu vier Stimmen, Vertonung gerade Strophen
- Magnificat sexti toni zu vier Stimmen, Vertonung gerade Strophen
- Magnificat primi toni zu acht Stimmen, Vertonung ungerade / gerade Strophen
(insgesamt 35 Magnificat-Vertonungen)
- Litaneien-Individualdruck und Einzelwerke
- Individualdruck „Litaniae Deiparae Virginis musica D. Ioannis Petri Aloysii Praenestini […] cum quatuor vocibus“, Venedig 1600
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ zu drei bis vier Stimmen, 1600
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ zu drei und vier Stimmen, 1596
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ zu fünf Stimmen, ca. 1750, opus dubium
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ zu sechs Stimmen, wahrscheinlich autograph
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ (I) zu acht Stimmen (anonym)
- „Litaniae Beatae Mariae Virginis“ (II) zu acht Stimmen (anonym)
- „Litaniae Domini“ (I) zu acht Stimmen
- „Litaniae Domini“ (II) zu acht Stimmen
- „Litaniae Domini“ (III) zu acht Stimmen (anonym)
- „Litaniae sacrae eucharistiae“ (I) zu acht Stimmen
- „Litaniae sacrae eucharistiae“ (II) zu acht Stimmen
(insgesamt 11 Litanei-Vertonungen)
- Lamentationen
- Individualdruck: „Lamentationum Hieremiae prophetae, liber primus“, Rom 1588
- Zyklus 1 (liber primus): 14 Lamentationen
- Zyklus 2 (liber secundus): 12 Lamentationen
- Zyklus 3 (liber tertius): 12 Lamentationen
- Zyklus 4 (liber quartus): 12 Lamentationen
- Zyklus 5 (liber quintus): 12 Lamentationen
- Einzelne Lektionen: 10 Lamentationen
(insgesamt 72 Lamentations-Vertonungen)
- Hymnen
- Individualdruck: „Hymni totius anni, secundum sanctae romanae ecclesiae consuetudinem, quattuor vocibus concinendi, necnon hymni religionum“, Rom 1589
(insgesamt 77 Hymnen-Vertonungen)
- Motetten, Offertorien, Improperien, Marianische Vertonungen, Cantica und Psalmvertonungen
- Individualdruck „Motecta festorum totius anni cum communi sanctorum […] quaternis vocibus […] liber primus“, Venedig 1564, zahlreiche Nachdrucke
- Individualdruck „Liber primus […] motettorum, quae partim quinis, partim senis, partim septenis vocibus concinatur“, Rom 1569
- Individualdruck „Motettorum quae partim quinis, partim senis, partim octonis vocibus concinatur, liber secundus“, Venedig 1572 (mit zusätzlich je 1 Motette von Palestrinas Söhnen Angelo und Rodolfo sowie zwei Motetten seines Bruders Silla Pierluigi da Palestrina)
- Individualdruck „Motettorum quae partim quinis, partim senis, partim octonis vocibus concinatur, liber tertius“, Venedig 1575
- Individualdruck „Motettorum quinque vocibus liber quartus“, Rom 1583/84, zahlreiche Nachdrucke
- Individualdruck „Motettorum quatuor vocibus, partim plena voce, et partim paribus vocibus, liber secundus“, Venedig 1584
- Individualdruck „Motettorum quinque vocibus liber quintus“, Rom 1584
- Individualdruck „Offertoria totius anni, secundum sanctae romanae ecclesiae consuetudinem, quinque vocibus concinenda […] pars prima“, Rom 1593
- Individualdruck „Offertoria totius anni, secundum sanctae romanae ecclesiae consuetudinem, quinque vocibus concinenda […] pars secunda“, Rom 1593
(insgesamt 336 authentische Kompositionen und 81 Werke unsicherer Zuschreibung bzw. zweifelhafter Echtheit)
- Geistliche Madrigale
- Individualdruck „Il primo libro de madrigali a cinque voci“, Venedig 1581
- Individualdruck „Delli madrigali spirituali a cinque voci […] libro secondo“, Rom 1594
(insgesamt 56 geistliche Madrigale)
- Weltliche Madrigale und Kanzonetten
- Individualdruck „Il primo libro di madrigali a quatro voci“, Rom 1555, viele Nachdrucke
- Individualdruck „Il secondo libro di madrigali a quatro voci“, Venedig 1586
(insgesamt 93 weltliche Madrigale)
- Instrumentalmusik
- „Recercate“, 8 Ricercare über die 8 Modi zu vier Stimmen
- „Esercizi (IX) sopra la scala“ zu vier Stimmen, opus dubium
CD's: |
Vinyl: |
Quellen |
430 Carl von Winterfeld, Johannes Pierluigi von Palestrina. Seine werke und deren Bedeutung für die Geschichte der Tonkunst,Breslau, 1852, S3.
518 Nieden, Hans-Jörg, Musik und Theologie, 2013, Münster, S. 63.